مصلای نماز جمعه شهرستان کارون

با تکیه به امداد الهی نباید نگران تهدیدها و تحریم‎ها بود

به گزارش واحد خبری ستاد نماز جمعه شهرستان کارون، به نقل از دفاع پرس، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی امروز ششم بهمن ماه در مسجد اعظم در ادامه درس تفسیر قرآن با قرائت آیات ابتدایی سوره مبارکه غافر و با اشاره به برخی از پرسش‎های جلسه گذشته پرداخت و درباره اسم اعظم خداوند گفت: «الله» اسم اعظم خداوند است و هم از «الرحمن» اعظم است، در قرآن است که چه بگویید «الله» و چه بگویید «الرحمن» هر کدام از این دو اسمای حسنی دیگر را هم دارند، این دو اسم اعظم هستند و «الله» از «الرحمن» اعظم خواهد بود، این اعظم نسبی است.

آیت‎الله جوادی آملی

وی با اشاره به آیه «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ ﴿7﴾»، ادامه داد: در فضای شرک برای فرشتگان جایگاه خاصی قائل بودند و آنان را استقلال می‎دادند و قرآن کریم فرموده است که تنها ذات اقدس اله است که استقلال دارد، در سوره مبارکه انبیا تأکید می‎کند که فرشتگان سخن الهی را اطاعت می‎کنند و فرشتگان و موجوداتی که عندالهی هستند، هیچ استکباری ندارند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‎که ستایش و تحمید فرشتگان به این دلیل است که قداستی را از خداوند گرفته‎اند و بدون اذن خداوند نمی‎توانند شفیع باشند، خاطرنشان کرد: خداوند اجازه می‎دهد از کسانی شفاعت کنند که مذهبی داشته باشند که خداوند راضی باشد، که مشرکان و کفار و منافقان جزو آنان نیستند.

وی ابراز کرد: در آغاز سوره مبارکه غافر فرمود که کفار خصم کینه‎توز شما هستند، کارهای علمی می‎کنند تا «لیدحضوا به الحق» در حالی که حجتشان ارزشی ندارد، کفار و منافقان دشمنان شما هستند، اما این طور نیست که شما دوست نداشته باشید، حاملان عرش و حافّین عرش دوستان شما هستند، نیکان عالم دعاگوی شما هستند دیگر نباید نگرانی داشته باشید.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: فرشتگان الهی و حافین حول عرش برای اهل ایمان دعا می‎کنند، این‎ها در پیشگاه ذات اقدس اله تسبیح‎گوی او هستند و این تسبیح آمیخته با تحمید است و این‎ها دائما اهل ایمان هستند، اگر یک موجود مجرد بود اسناد فعل به آن مجرد منصرف از زمان است، یعنی زمان ندارد که این فعل از حال و آینده خبر بدهد.

داعش مصیبت جامعه اسلامی شده است

وی ابراز کرد: فعل اگر به یک موجود متزمّن اسناد داده شود که زمان و مکان دارد، اما اگر به یک مجرد اسناد داده شد، نه از امر تدریجی و نه از استمرار و نه از سکون خبر می‎دهد، از ثبات خبر می‎دهد، شیء ثابت متمکن و متزمّن نیست، مانند این‎که بگوییم دو دوتا چهار تا بود، یا دو دوتا چهارتا می‎شود، یا دو دوتا چهارتا خواهد شد

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: همان طور که امروز داعشی شمشیر به دست است و یک مصیبتی برای جامعه اسلامی شد، آن روز این مجسمه و مشبهه برای اسلام مصیبت شده بودند، آنان برای خداوند جسمانیت قائل بودند، حنابله این گونه بودند و عقاید شرک‎آلود درباره خداوند داشتند، این یک داغ فرهنگی برای ما بود.

وی با اشاره به این‎که زمخشری می‎گوید اگر خداوند را کسی ببیند و جسم داشته باشد دیگر ایمان به او ارزشی ندارد زیرا محسوس و دیدنی می‎شود، ابراز کرد: زمخشری می‎گوید اگر خداوند جسم بود، چه شرفی برای فرشتگان بود که بگویند اینان به خداوند ایمان دارند این شرف نیست چون خداوند او را می‎بیند و جناب فخر رازی در اینجا از زمخشری با جلال و شکوه یاد می‎کند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی ابراز کرد: فخر رازی از زمخشری با جلال و شکوه یاد می‎کند، با این‎که نگاه کلامی آنان بسیار متفاوت است، امروز خطر داعشی‎ها تهدید می‎کند و آن روز خطر مجسمه و تجسیمی‎ها، که اگر امروز یک نفر داعشی‎ها را از بین ببرد ما نیز از او با جلال و شکوه یاد می‎کنیم.

امدادهای غیبی در تحریم‎ها و تهدیدها

وی ادامه داد: یک کسی تحریم کند، یکی علیه ما حرف بزند، یکی علیه ما شعار بدهد، امروز فرشتگان به یاد ما هستند، برای کسانی که ایمان آوردند دعا می‎کنند و نباید هراسی داشته باشیم زیرا از غیب برای ما دعاگویانی وجود دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‎که خداوند سمیع و بصیر است و همه حرف‎ها را می‎شنود، اظهار کرد: از خداوند می‎خواهیم که دعای ما را بشنود، خداوند فحش و غیبت و تهمت را می‎شنود اما گاه شنیدن به معنای توجه کردن و ترتیب اثر دادن است، خدا همه را می‎بیند اما گاه دیدن به معنای توجه کردن و پذیرفتن کسی است، ما هم در فارسی می‎گوییم که فلانی گوش به حرف ما نمی‎دهد یا گوش می‎دهد.

وی اظهار کرد: خداوند دو تا سمع و دو تا کلام دارد، همان خدایی که به عده‎ای از سگان جهنم می‎گوید ساکت باشید، با آنان حرف نمی‎زند، فرشتگان نیز به عده‎ای نگاه نمی‎کنند، حضرت مهدی(عج) همه ما را می‎بیند و اعمال ما را به حضور حضرت می‎برند اما آن نگاه تشریفی را به برخی دارد و به برخی ندارد.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فعلی اهل ایمان، ادامه داد: اگر ما به ایمانمان عمل می‎کردیم، خداوند نوشته بود بر ما که پیروز می‎شدیم، اگر ما لفظا این حرف‎ها را می‎گفتیم قلبا و عملا هم یقین داشتیم و عمل می‎کردیم، بر کافران و مشرکان پیروز می‎شدیم.

وسیله‎ها و واسطه‎ها حکمت الهی را تغییر نمی‎دهد

وی با قرائت آیه «‏رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدتَّهُم وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿8﴾» گفت: از خداوند می‎خواهند که اگر کمبودی بود این نقص اهل ایمان را برطرف کنید و کسانی را که صالح بودند از پدران، همسران و فرزندانشان را به بهشت درآورید، عزت و نفوذناپذیری از آن شما است و از روی حکمت کارها را انجام می‎دهید.

نویسنده کتاب مفاتیح‎الحیات خاطرنشان کرد: خداوند بر اساس فرمایش امام سجاد(ع) آن قدر حکیم است که ما اگر به هر وسیله‎ای دست بزنیم که حکمت خداوند را تغییر بدهیم، نمی‎شود «یا من لا تبدل حکمته الوسائل»، یعنی ای خداوندی که وسیله‎ها و واسطه‎ها حکمت تو را تغییر نمی‎دهد.

وی با قرائت آیه «وَقِهِمُ السَّیِّئَاتِ وَمَن تَقِ السَّیِّئَاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ﴿9﴾»،  ابراز کرد: همه اهل ایمان که عادل نیستند، هر کس که تو آنان را از سیئات بازداشتی امروز نیز مورد رحمت الهی می‎شود و این فوز عظیم نصیب آنان می‎شوند، گاه اهل ایمان هم دچار گناه می‎شوند و خدایا آنان را از بدی‎ها محفوظ بدار.

ما نمی‎دانیم گناه با انسان چه می‎کند

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِن مَّقْتِکُمْ أَنفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِیمَانِ فَتَکْفُرُونَ ﴿10﴾»، خاطرنشان کرد: چون کافران دور هستند از دور به آنان ندا داده می‎شود، آن‎ها همدیگر را لعنت می‎کنند و با غضب مرگ خود را خواستار هستند و وقتی خواسته آنان عملی نمی‎شود به مالک دوزخ می‎گویند تو از خداوند بخواه که جان ما را بگیرد.

وی افزود: اما مقت و غضب خداوند و کیفر خداوند بالاتر از این غضب شما است، چون هیچ اثری بر این غضب شما نیست و شما به داغی گرفتار شدید که پیکر نسوز پیدا می‎کنید، درختی آن جا هست که با آتش رشد می‎کند و از شما یک بدن نسوز که مرتب می‎سوزد و دوباره ساخته می‎شود، می‎سازد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: ما نمی‎دانیم گناه با انسان چه می‎کند، عقیده بد و انحراف با انسان چه می‎کند، کافران از خودشان بدشان می‎آید زیرا آنان به ایمان مرتب دعوت می‎شدند و مرتب کفر می‎ورزیدند و نتیجه این کفر شرک است، خدا نکند انسان اسرار جهنم را از نزدیک ببیند.

پاسخ دهید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مصلای نماز جمعه شهرستان کارون می باشد. فارسی سازی و تنظیم محمد وب